Startsidan Loggboken
loggboks_topp

Stora insatser i maskin

Att demontera och lyfta ut en uttjänt värmepanna är inget som görs på en kaffekvart! Under arbetsdagen gick vi loss på resterna av pannan med skärbrännare men ännu återstår en hel del arbete innan det är tomt i skrymslet SB för i MR.
En ny medlem, Göran Fried, återvände till Spica efter 34 års frånvaro och gjorde stora insatser i förrådscontainern.
 

Trots kyla och nordlig kuling...

...samlades ett stort gäng för att bädda för Spicas vintersömn. Färskvattenledningarna tömdes, namnskyltar monterades ner och kölar länsades. Sjunkbomber ställdes i förråd. Arbetet med våra blivande förråds- och verkstadscontainrar fortsatte.
Nästa arbetsdag är 8/11.
 

Sextioplussare i blåkrage

Lördagen 29 september hade T121 Spica nöjet att välkomna några värnpliktiga och en befälselev ur besättningen 1968/69 till en återträff ombord. Dagen började med inmönstring varefter vi vandrade runt på basen för att göra halt i Båsamässen där bastun var påeldad. Då kropparna hade fått sin beskärda del av vätska (vatten på utsidan och öl på insidan) klädde sig de numera mogna meniga i den så bekanta blåkragade skjortan för att ta plats i manskapsmässen ombord för middag. Kockarna för dagen brassade Biff Rydberg och "gubbarna" lät sig väl smaka. Kvällen fortskred precis som förväntat. Bilder från 68/69 visades, mycket "minns du" och mängder av glada skratt fyllde fartyget. Ett och annat glas med ädlare innehåll än kronans blandsaft tömdes i torra strupar.

Då vi skildes under söndagen uttalades ett unisont "detta måste vi göra om" (Vänta bara inte ytterligare 40 år. Red. anm.) och varför inta passa på att göra en resa Gålö - Stockholm i slutet av maj 2013.

alt

Inmönstrade igen efter drygt 40 år

alt

Notera att vinet är orört! Biff Rydberg kräva andra drycker!

 

 

Arbetsdagen 27/9

I ruskväder som inte tillät arbeten på däck ägnade sig två tappra åt att sanera styrmaskinrummet, något som ännu inte har avslutats.
Andra som inte ville smutsa ned sig inventerade behov av komplettering av uppbörden.

Särskilt vill vi uppmärksamma SignO 001 Claes Lundberg som startade redan 0630 för att hinna köra till Gålö och grindöppning 0900.

 

Dagen i Paradiset blev välbesökt

Gålöbasen gästades av ca. 300 torpedbåtsfrälsta och många av dessa besökte ”flottiljledaren” Spica. Vi som guidade hade fullt sjå med härligt vetgiriga gäster i alla åldrar.


P-O med dotter och Arne såg till att servera kaffe med bröd till de som varit till sjöss med de små ”cabrioleterna” (T26 & 46) och blivit ordentligt genomblåsta. Spicas maskinfolk lät oss höra hur ett riktigt tb-maskineri skall låta genom att bjuda på örongodis från BB GT5. Även näsorna fick sitt, vilken härlig doft!

 

Ärtmiddagen gav mersmak

Fredagen 12 september samlades ett glatt gäng för att avnjuta ärter och punsch ombord i Spicas mässar. Ett mått på hur lyckad tillställningen var är väl att ryktet förtäljer att Spica-gastarna kom på puten först vid två-brisen på natten.

Våra skötsamma grabbar orkade, trots det sena sänggåendet, upp till en närande frukost och följande arbetsdag. GT5:an visade sig åter igen på sitt bästa humör och startade snällt. Navigeringsradar PN610 driftsattes och radarbilder över Djupviken kunde ses på PPI:er både i SLC och på bryggan.

Ni har väl alla bokat lördagen 20/9 för "En Dag i Paradiset" på Gålöbasen. Grindarna är öppna 0900-1100 och övningarna är slut vid 1500-tiden. För mera info se www.mtbveteraner.org

 

Målning, putsning, lite efterbörd från provkörningen av BB GT5 mm …

… var huvudpunkterna när vi samlades 30/9 för att sköta om Spica inför det planerade Stockholmsbesöket.

Dagen började med att Sten Hecker berättade lite runt stiftelsens och vänföreningens bildande, verksamhet och all den energi som lagts ned av frivilliga krafter för att nå dit vi är i dag.

Ett gäng, som nog inte visste hur trångt det är i styrmaskinrummet, gick med liv och lust in för att rikta och försöka stänga avgasluckan till BB GT5. Öppningsmekanismen stukades när vi inför provkörningen av GT5:an tvingades öppna luckan med okonventionella metoder. Luckan med sin öppningsmekanism kommer dock att kräva ytterligare arbete.

Lysraketpjäsen målades och nu fattas bara återmonteringen av raketskenorna.
P-O ålade sig smidigt ner i förrådsgången för att hämta upp reservdelar till belysningen inombords och såg sedan till att vi har ljust i hytter, gångar och mässar.
Uppsnyggning i maskinrum och maskincentral fortsatte och kommer att behöva fortsätta kommande arbetsdagar.
För att fartyget riktigt skall komma till sin rätt är nu också paradbelysningen fixad och avprovad.
Eldledningsmaskinisten Kjell avancerar i sina ansträngningar att få fart på gyron och radarapparater i SlC.

Mycket arbete återstår dock och alla är välkomna att hjälpa till. Arbetsdagar är som tidigare lördagar udda veckor.

 

Lördagen 16/8 väcktes BB GT5 till liv

Efter kontroll av rena luftvägar och nödvändiga medier så handbaxades den före torrstart med utrullningskontroll OK!

Start kommer!
Regulatorbrytare i läge ”tomgång”.
Avgaslucka ingen indikation.
”Försegling avgaslucka”.
Brytaren på START.
Och ”r r r r rrrrrTick rrrTtick BrRrRUUUUUM ” - den smög igång så fint med nästan inget svaj. Ett välbekant ljud breder ut sig över Djupviken (men betydligt mildare än vad de flesta mindes).

Brytaren på ”drift” och varvet steg omedelbart och lade sig stabilt. Maskinen var tät och fin förutom evakueringen från pucken som inte var ansluten.

När GT rullat ut och allt var tyst återstod bara den välbekanta lukten av varm GT i MR och en lätt rök steg fortfarande från kompressorhuset. Lycka! 

 

Mycket jobb är det på en gammal dam …

… och framförallt om ingen har brytt sig på många år.

Under våren och sommaren har en liten kärntrupp jobbat mycket bra. Nu går det att bo ombord. Ljus, ventilation, vatten och avfuktning är igång. Byssan fungerar sånär som på kylarna. Ett bra utgångsläge för vidare arbete och samkväm.

Den lilla arbetsstyrkan, 2-10 man, som sluter upp på udda lördagar har gjort en hel del. Här är några huvudpunkter:

  • Helmålat bordläggningen, ankaret , nedgångsluckor på halvdäck samt elefantöronen.
  • Hålen i akterspegeln under avgasluckorna är svetsade.
  • Extra avfuktning har installerats i styrmaskin och MR.
  • Nedgångsluckan till luftintagsrummet är bytt till en nyblästrad från Sirius.
  • Installation av nav rr på bryggan och SLC är klar. Driftsättning kvarstår.
  • SLI är monterat och inkoppling via kopplingsboxen pågår.
  • Efter bunkring så har bränslesystemen avprovats och de fungerar.
  • Översyn av belysning och lampbyte. 
 
first
  
last
 
 
start
stop
Sök på sajten
Bilder från Galleriet
Loggboken
  • Arbetsdag 2 2018-02-03:
Kommande aktiviteter