Startsidan Fartyget Historik

Historik

I slutet av 1950-talet började marinen att projektera för en efterföljare till Plejad-klassen. En mängd studier och jämförelser gjordes mellan norska, engelska och tyska torpedbåtar. Resultatet blev att Sverige slutligen köpte Lürssen-varvets ritningar till den stålskrovs-försedda Jaguar-typen. Ritningarna lades till grund för det nya svenska torpedbåtsprojektet, T 121 Spica.


Sedan projektet fastställts, utfördes konstruktionsarbetet av Göta- verken AB som byggde tre fartyg i serien, T 121 - T123 (Spica, Sirius och Capella). De övriga tre, T 124 - T126 (Castor, Vega och Virgo) byggdes av Karlskronavarvet. Fartygen levererades under perioden 1966-1968.

Fartygstypen blev inledningen till dagens ytattacksystem och revolutionerade torpedbåtsvapnet genom en mängd nyheter, främst tack vare elektronikens definitiva genombrott. Efter brittisk förebild utrustades Spica med gasturbinmaskineri, vilket gav hög fartprestanda. Dessutom kunde hela fartyget tillslutas hermetiskt och filtrera sitt behov av ren luft inombords. Detta gjorde det möjligt för fartygen att operera i NBC-kontaminerade miljöer (NBC= Nukelärt, Biologiskt, Kemiskt).

Spica levererades 1966 och gjorde sin sista tjänstgöring under en mobiliseringsövning 1987. Som kuriosa kan nämnas att HMK Carl XVI Gustaf tjänstgjorde ombord på fartygstypen som officersasspirant sommaren 1967.

Spica låg till och med våren 2002 vid marinmuseum i Karlskrona men har idag sin hemmahamn vid den gamla torpedbåtsbasen på Gålö, där hon har sällskap av R142 Ystad, tendern Sprängaren, T26, T46 och T56. Under sommarhalvåret ligger T121 Spica vid Vasamuseet, där hon visas för allmänheten.

T121 Spica ägs idag av "Stiftelsen T121 Spica - ett levande museifartyg" och sköts av medlemmarna i "Föreningen T121 Spica vänner".

Senast uppdaterad (2011-01-29 12:34)

 
first
  
last
 
 
start
stop
Sök på sajten
Bilder från Galleriet
Loggboken
  • Arbetsdag nr 17 2016-12-10:
Kommande aktiviteter

No current events.