Tuff början med lyckligt slut
Tidigt fredag morgon samlades vi ombord för en heldag till sjöss med maskinprov, övningar och lunchankring på schemat. Efter sedvanlig genomgång och klargöring för gång, gavs ordern ”starta upp de båda yttre”. BB GT1 inga problem, men SB GT1 kamewapump fick inte det oljetryck som behövs för att manövrera propellerbladen. De båda yttre släcktes ner och de duktiga och envisa maskinarna påbörjade operation felsökning. Alla inplanerade övningarna gick nu inte att genomföra, men brand/skyddsövning kan man alltid genomföra så efter teoretiska genomgångar startade de praktiska. Vid dagens slut så var vi ganska duktiga på detta, men tyvärr så var vårt maskinproblem ännu inte löst. Äta måste man ju ändå göra och en gemensam middag var ju inplanterad, så fram med grill och bord. För att utnyttja den värmande solen så länge som möjligt, flyttade vi upp bord och grill till platsen för den gamla officersmässen. Alla lät sig väl smaka av kycklingspett och olika sallader. Trots vårt prekära maskinproblem, var stämningen hög och resulterade i en relativt sen kväll.
På lördagen och efter frukost återupptogs felsökning i maskin och vi andra tog tag i arbeten som rent skepp, byggande av trätrall på signalbryggan, rostskrapning och målning av tubfundament mm. Ett otal starter av SB GT1:a genomfördes, men fortfarande samma problem. Så sent på eftermiddagen fungerade det. Jubel, skratt och glada miner. Vilket fantastisk gäng vi har i maskin. En stor eloge till dem. Nu är vi på banan igen och Transportstyrelsens inspektion nästa vecka kan genomföras. Utan dess godkännande kan vi inte genomföra några körningar med passagerare och därmed dåligt med rörelsekapital. Nu ser jag fram emot en fin säsong till sjöss och även om jag är väl medveten om att vår 52 åriga dam säkert kommer att vara lite magsjuk ibland, så kommer hon att kureras av er som så helhjärtat lägger ner fritid och arbete på henne.
Lev väl